Thursday, June 13, 2013

Blueberry Cheesecakeku

Assalamualaikum

Apa khabar semua
Hari tu ada buat blueberry cheesecake
Dapat resepi dari facebook Buku resepi
Resepi dia sangat ringkas
Idah (xnak guna aku dah ^^) ambil resepi tu kat sini RESEPI BLUEBERRY CHEESECAKE
Idah memang ikut resepi tu kecuali biskut tu Idah guna biskut marie je sebab nak jimat dan Idah guna gelatin yang halal (diperakui oleh JAKIM) sebab takde serbuk agar2
dan inilah hasilnya

tada!!! my first attempt 
ni Idah salin resepinya

# Idah copypaste je ni.Idah ikut step tu satu2 dan memang hasilnya seperti diatas. Sangat sedap

Bahan A:-
2 bungkus OREO
50 gram buttercup

Cara-caranya:
1- Asingkan marshmallow dari biskutnya kemudian hancurkan guna pengisar kering, tak ada pengisar guna cara tradisional dengan masukkan biskut tu dalam plastik kemudian ketuk-ketuk kat dinding bagi hancur(pandai-pandailah korang buat.)

2- Butter perlu dicairkan guna kaedah double boil pun okey guna pan letak atas dapur pun okey. Pilihlah cara yang mana korang suka, den guna cara mudah lagi senang letak butter atas pan kemudian ketik dapur gas biarkan dia cair sendiri(INGAT!! Api sederhana sahaja okey nanti kalau api besar warna butter bertukar perang dan rasanya pun akan bertukar. Please take a note!!) kemudian biarkan butter tu sejuk seketika. Sambil-sambil tu sila sediakan bahan yang seterusnya.


Bahan B:-
-250 gram cream cheese jenama TATURA (ikutlah jenama apa yang halal dan ada di tempat ada)*mesti dalam suhu bilik, kalau simpan dalam peti sejuk makesure letak diluar sejam sebelum digunakan.


-80 gram gula kastor(agak-agak ½ cawan)
* tiada gula kastor, no problem guna je gula apa yang ada kat dapur korang kalau gula pasir makesure kisar bagi halus dulu then guna ½ cawan sahaja. Gula kastor tu kurang manis dari gula pasir so agak-agak la ye, jangan hentam secawan dah ler nanti ada yang masuk wad puasa-puasa nie. Ingat kurangkan manis dalam makanan lebihkan manis dalam senyuman..hehe


-250 gram whipping cream jenama Aria(jenama Anchor pun ok, yang penting halal, tak tahu benda ape tu sila tengok gambar, tak tahu juga pergi google and search dulu, tak tahu juga pergi je kedai bakery minta whipping cream. 


-5 sb serbuk agar-agar tanpa pewarna(den guna jenama NONA, dijamin halal)*resepi asal guna gelatin, gelatin halal sukar diperolehi kat sini.(my place la)


-50 ml air atau ½ cawan


- 1 sk esen vanilla atau perahan lemon.(den guna esen vanilla je)

*sk-sudu kecil
*sb-sudu besar

Bahan untuk Hiasan:-(optional)
Biskut Oreo
Filling blueberry yang telah dicairkan dengan sedikit air

Cara-caranya:-
1- Panaskan air sampai mendidih kemudian masukkan serbuk agar-agar(agak-agak dak likat, kalau cair tanpa lagi serbuk agar-agar).

2- Sementara nak tunggu air mendidih korang balik semula ke bahan A tadi gaulkan butter yang telah dicairkan dengan biskut oreo yang telah dihancurkan atau dikisar. Gaul hingga sebati(den gaul dalam pan tu je *rujuk gambar) kemudian masukkan dalam loyang atau spring foam yang telah dialakan dengan aluminium foil atau baking paper. Ratakan dan jangan tekan kuat-kuat hingga padat, nanti masa potong susah nak tanggal, cukup sekadar kasi rata je. Kemudian masukkan dalam peti sejuk atau frezer.
, make sure bagi larut betul-betul dan larutan akan jadi likat apabila anda angkat sudu tersebut .Kemudian mixer cream cheese dan gula kastor hingga lembut dan berkrim(jangan lama-lama nanti tekstur dia rosak, agak-agak dah lembut dan sebati okey ler tue.)

4- Kemudian ambil spatula atau senduk kayu masukkan agar-agar tadi dan kacau hingga sebati. Tambahkan sedikit esen vanilla atau perahan lemon. Kacau hingga sempurna.


5- Dalam bekas lain, mixer whipping cream hingga gebu dan kental(nie pun jangan mixer lama-lama nanti dia berketul-ketul dan tekstur akan rosak,cukup sekadar dia sebati dalam 3-4 min). Masukkan ½ whipping cream ke dalam adunan cream cheese tadi. Guna kaedah kaup balik adunan hingga rata.Tambahkan baki whipping cream yang selebihnya dan kaup balik hingga sempurna. Masukkan adunan dalam piping beg


6- Kemudian piping kan ke atas Bahan A tadi Masa nie nak lapis dengan biskut oreo pun boleh. Dah siap masukkan dalam peti sejuk paling kurang 5 jam. Den letak semalaman. Buat malam esok pagi breakfast cheese cake.

7- Dah beku semalaman bolehlah keluarkan kek tersebut perlahan-lahan dan hias dengan filling blueberry dan sedikit biskut oreo. Ikut kreativiti anda, den bukanlah anak seni jadi den buta seni, hias ikut hati perut diri den sendiri je. Orait, siap!
Selamat mencuba kawan-kawan

^^ Assalamualaikum


Free Palestine, Save Syria and all muslims around the world

No comments:

Post a Comment